Kompetencia alapú oktatás fejlesztése Nyíregyházán

 Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés-innovatív intézményekben” című TÁMOP 3. 1. 4-08/2 azonosító számú pályázatra 2008. decemberében adta be pályázatát.

 

Egy sikeres EU-s pályázat tapasztalatai, eredményei

TÁMOP 3. 1. 4-08/2

Kompetencia alapú oktatás fejlesztése Nyíregyházán

 
 
 
A magyar közoktatás az elmúlt évtizedekben, főként a 90-es évek kezdetétől nagy változásokon ment keresztül, mind a rendszer hatékonyságát, mind irányítását és finanszírozását tekintve. A 2000-ben elvégzett kompetencia alapú PISA mérés eredménye világítottak rá először arra, hogy a 15 éves korosztály mintegy 20 százaléka súlyos olvasási, és a matematikai nehézségekkel küzd, amit a 2006-os vizsgálat is megerősített. Ugyancsak évek óta elégedetlenek a munkaadók az oktatásból a munkaerőpiacra kilépők felkészültségével. Mindezek a negatív jelzések, illetve a hazai mérések eredményei is a szakterület korszerűsítését az iskolák megújulását sürgették.
A PISA-vizsgálatokra adott hazai oktatásfejlesztési válaszok egyik lehetséges iránya a kompetencia-alapú oktatás fejlesztése, azaz a tartalmi megújulás.
 
 A kompetencia ebben a felfogásban az ismeretek, azok alkalmazási képessége és az alkalmazáshoz szükséges megfelelő motivációt biztosító attitűdök összessége. Kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük, amely lehetővé teszi, hogy a külön-külön fejlesztett kompetenciák szervesüljenek, és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjen a gyerekek számára. Ennek egyik elengedhetetlen feltétele a pedagógiai módszertani kultúra megújítása, melynek lehetséges eszköze a problémaközpontú tanítás vagy a cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés, a felfedeztető tanítás-tanulás, a megértésen és tevékenységen alapuló fejlesztés.
A projekt keretében Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata, mint fenntartó 8 feladatellátási hellyel pályázott. Ők vállalkoztak arra, hogy befogadják, adaptálják és elterjesztik a kompetencia alapú nevelés, oktatás és képzés új tartalmait, módszereit és eszközeit:
-       Kertvárosi Csicsergő Óvoda
-       Kikelet Óvoda
-       Móra Ferenc Általános Iskola
-       Móricz Zsigmond Általános Iskola
-       Petőfi Sándor Általános Iskola
-       Zelk Zoltán Általános és Két Tanítási Nyelvű Iskola
-       Vécsey Károly Általános Iskola
-       Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium
 
 
-2-
A pályázatban a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztése, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítése, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése és megerősítése volt a cél a rendszerben lévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A támogatás összesen 164 000 000  Ft volt, mely összeget feladatellátási helyenként kellett megbontani. A két óvodában 7-7 millió Ft-ot, a hat iskolában 25-25 millió Ft-ot fordíthattunk a pályázat megvalósítására az alábbiak szerint:
Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések:
-       A kompetencia alapú oktatás implementációja
-       Hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása
-       Új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása
Egyéb támogatható tevékenységek:
-       digitális, tartalmak, tananyagok, oktatási szoftverek beszerzése
-       mérés-értékelési felkészítés
-       szakmai együttműködések kialakítása
-       a pedagógusok által végzett fejlesztési, innovációs tevékenység, új pedagógiai, módszertani produktumok létrehozása
-       jó gyakorlatok átvétele
Sikeres pályázatunk címe: Kompetencia alapú oktatás fejlesztése Nyíregyházán
Azonosító száma: TÁMOP 3. 1. 4/08/2-2008-0072
A megvalósítás ideje: 2009. június 1. - 2010. augusztus 31.
A támogatás összege: 164 000 000 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A pályázat során az alábbi tevékenységek közül az adott intézménytípusnak megfelelő feladatokat terveztük és valósítottuk meg.
Akkreditált pedagógus-továbbképzésen 140 pedagógus vett részt, melyen összesen 355 tanúsítványt szereztek az alábbi területeken:
Általános pedagógiai-módszertani képzés, projektpedagógia, epochális oktatás
- Módszertani képzés választott terület szerint: Tanulástanítás, Hatékony tanuló-megismerési technikák, Drámapedagógia, Tevékenységközpontú pedagógiák
- Kompetencia alapú oktatási programcsomagok alkalmazását segítő képzés
- Infokommunikációs technikák oktatásban történő alkalmazását segítő képzés
-3-
- Projektmenedzsment, változásmenedzsment
- Mérés-értékelés, Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésére felkészítő képzés
 
Az implementációs folyamat támogatása érdekében szaktanácsadói szolgáltatás igénybevételére volt lehetősége. 1652 óra szaktanácsadási és mentorálási feladatot láttak a szaktanácsadók. A szaktanácsadói szolgáltatások fajtáit a feladatellátási hely szükségleteihez kellett igazítani.
E program keretében lehetőség volt hordozható számítógépek beszerzésére az implementációt megvalósító pedagógusok számára, illetve minden feladat-ellátási hely 1db nyomtatót kapott, valamint kis értékű tárgyi eszközöket szerezhetett be a projekt eredményes végrehajtásához.
Pályázati pénzből oktatási programcsomagot, taneszközöket, digitális tananyagokat vásároltak az iskolák. A bevont tanulócsoportokban átlagosan a tanórák 25%-ában használtak a pedagógusok IKT- eszközöket.
Azokon a feladat-ellátási helyeken, ahol a hátrányos helyzetű tanulók létszáma meghaladja a 40%-ot, ott a tanulók integrációját elősegítő célzott fejlesztési programot kellett megvalósítani. Itt kötelező volt tantestületi IPR képzést, tantestületi módszertani képzést tartani, valamint SNI-s tanulók érintettsége esetén együttnevelésre felkészítő tréninget is tartottak. Térítésmentes szolgáltatásként esélyegyenlőségi folyamat-szaktanácsadót biztosított a program.
 
Lehetőség volt a pályázat keretében „jó gyakorlatok átvételére” kifejlesztett, kipróbált és jól bevált pedagógiai módszerek, eljárások megismerésére, adaptációjára, valamint az intézmény saját innovációjának megvalósítására is.
 
A fejlesztések eredményeinek az intézmény mindennapi gyakorlatába kell beépülnie. Ennek keretében az intézmények módosították pedagógiai programjukat, mely módosítás során felhasználták az implementáció tapasztalatait, és biztosították az 5 éves fenntarthatóságot.
A pályázat fontos része volt a TIOP 1.1.1 konstrukcióhoz való csatlakozás, melynek részeként a tanulói laptop- programban 583 db tanulói és 23 db tanári laptop segíti majd az oktatást a következő tanévtől a Móra Ferenc Általános Iskolában, a Móricz Zsigmond Általános Iskolában, a Petőfi Sándor Általános Iskolában, a Zelk Zoltán Általános és Két Tanítási Nyelvű Iskolában és a Vécsey KárolyÁltalános Iskolában.