EU támogatásból fejlesztették Nyíregyháza és térsége szociális szakembereinek felkészültségét

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata EU támogatás segítségével „Hálószövő – Összefogás Nyíregyháza és térsége szociális munkájáért” címmel TÁMOP-5.4.4-09/2/A támogatási konstrukció keretében konzorciumi összefogással projektet valósított meg. 

 

 
A konzorcium tagjai a képzők részéről a Nyíregyházi Főiskola és a Debreceni Egyetem Egészségügyi Kara, az intézmények részéről a Gyermekjóléti Központ, a Szociális Gondozási Központ és az ezzel időközben összevont Mentálhigiénés Központ, valamint a szociális ellátásban meghatározó civil szervezetek közül a Periféria Egyesület és az Oltalom Szeretetszolgálat.
 
A projekt célja egyrészt az elmélet és a gyakorlat kapcsolatának (a képző intézmények és szociális intézmények), a szakmai együttműködéseknek az erősítése, másrészt a nyíregyházai kistérségben a helyi szükségletekre koncentráló szolgáltatástervezési koncepciók fejlesztése, készítése. A projekt a szakemberek munkájának segítése, módszerek átadása, tapasztalatcsere útján a már gyakorló szakembereknek, s a jövő szociális munkát választó szakembereinek nyújt fejlődési lehetőséget szakmai munkájuk színvonalának növeléséhez.
 
A projekt rendkívül összetett: szakemberek képzését, továbbképzését, tereptanárok szakmai ismereteinek fejlesztését, kézikönyv megjelentetését, a nyíregyházi kistérségben a szolgáltatások szervezéséhez szolgáltatásfejlesztési koncepciók készítését, felülvizsgálatát, egyéni fejlesztési tervek kidolgozását valósítja meg.
 
A szociális intézményekben zajló mindennapi tevékenység segítése és a települések szociális szolgáltatástervezésének frissítése érdekében szakértői felméréseket végeztünk. Ennek eredményeképpen a nyíregyházi kistérség 9 településén megtörtént a szociális szolgáltatástervezési koncepciók felülvizsgálata. Ezzel párhuzamosan a projektben résztvevő szociális intézmények számára biztosítottuk az intézmények humánerőforrás-feltételeinek vizsgálatát, amely alapján elkészülhettek a fejlesztési stratégiáik.
 
A projektben 250 szociális szakember részvételével kérdőíves és egyéni esetkíséréses felmérést végeztünk, ez alapján képzési tervek kerültek kidolgozásra, feltárva a szakemberek egyéni képzési szükségleteit, fejlesztési területeket.
 
Gyakorló szakemberek összesen 12 féle képzésből választhattak – felhasználva az egyéni képzési tervek eredményeit. A képzések, személyiségfejlesztő csoportok jelentős része akkreditált. Összesen 23 csoportot szerveztünk meg, melyen több, mint 250 szakember vett részt.
 
A projekt egyik legfontosabb, egyben leginnovatívabb eleme a terepgyakorlatok rendszerének fejlesztése, amely egyedülállóan két felsőoktatási valamint a gyakorlati terepként működő szociális intézmények összehangolt munkája révén történt. A tereptanárképzés alapját, szakmai és adminisztratív kritériumait a projektben kidolgozott tereptanári minőségirányítás rendszer adta. A rendszer kialakításához felmértük a projektbe bekapcsolódó tereptanárok igényeit, amelyre a képzési tematika és az egyes modulok tartalmi kidolgozása épült.
 
A tereptanárok képzése/továbbképzése szintén a projekt egyik alappillére. A projekt során a két főiskola közös képzési programjaként valósult meg a szociális szakemberek 280 órás képzése. A tereptanárképzést szakmai találkozók egészítették ki, melyek célja a tereptanárok szakmai tapasztalatainak intenzív megjelenítése, azok beépítése mind a pályázatban vállalt tereptanárképzés folyamatába, mind pedig – a projekt végső céljának megfelelően – a szociális alapképzések tematikáiba, módszertanába.
 
„Módszertani kézikönyv tereptanároknak” címmel a gyakorlati munkát támogató tereptanári kézikönyvet jelentettünk meg. A kiadvány célja, hogy a képzésben résztvevő, vagy részt nem vevő tereptanárok számára olyan elméleti és praktikusan felhasználható tudást nyújtson, amellyel hatékonyabbá és sikeresebbé teheti a tereptanári tevékenységét, azaz a hallgatók szakmai szocializációját.
 
A projekt nagy hangsúlyt fektetett az intézmények közötti együttműködés fejlesztésére. Az elméleti és gyakorlati szakemberek közötti tapasztalatcsere, tudástranszfer erősítése érdekében vezetői képzésfejlesztési csoportot működtettük, valamint az intézmények részvételével módszervásárt szerveztünk. A projekt megvalósítására és az együttműködés hatékonyságának biztosításra egy nyolc főből álló szakértői testületet hoztunk létre, melyet a partnerintézmények szakmai vezetői (intézményvezetők), a főiskolák tereptanárképzésben érintett képviselői alkotnak, kiegészülve a projektmenedzserrel és a képzési asszisztenssel. A vezetői képzésfejlesztési csoport havi rendszerességgel ülésezett, fő feladata a tereptanár képzés megvalósításával kapcsolatos szakmai egyeztetés, valamint minden egyes szakmai lépés megvitatása volt. A vezetői képzésfejlesztési csoportban facilitátorok vezetésével a hatékony együttműködést a konszenzusos döntést preferáló munkaforma biztosította.
 
 
 
A projektet 100%-ban EU támogatta, melynek összköltsége 28.589.545.- Ft, megvalósítási ideje 2010. szeptember 15 – 2012. március 15.