Testvériskolai kapcsolat a hagyományok mentén

Bíborka Alapfokú Művészeti Iskola Uniós támogatásból testvériskolai kapcsolat jött létre a Jászszentandrási Waldorf Napsugár Általános Iskola és a Hodászi Bíborka Alapfokú Művészeti Iskola között. A Jászsági Napsugár Waldorf Óvodáért és Iskoláért Egyesület és a Bíborka Alapfokú Művészeti Iskola arra törekedett, hogy a projekt során országhatáron belüli testvériskolai kapcsolat kialakítása, közös programok megvalósítása legyen a cél. 

A további cél az, hogy hozzájáruljanak a gyermekek kompetenciáinak szociális, életviteli, kommunikáció fejlesztéséhez, ismeretanyaguk bővítéséhez. Az együttműködő közös interakciók során csökken a tanulók előítéletessége az iskolai eredményességük jobban javul. 

A program keretében közösen felépített, kiválasztott téma alakul ki az intézmények között. Ezen nem is lehet csodálkozni, hisz az eredményes együttműködés csak így valósulhatott meg. Az olyan iskolák kapcsolatfelvétele terén programkínálat bővítése történik, ahol halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat nevelnek, oktatnak. Meghatározó volt az, hogy a  program során a két iskola tanulói, illetve pedagógusai legalább kétszer személyesen is találkozniuk kellett úgy, hogy a szülőket is bevonták. Közös volt a munka, interaktív módszerekkel.

Bíborka Alapfokú Művészeti IskolaA fiatalok megismerik a különböző népi színjáték szokásokat, a dramatikus népszokásokat. Részt vesznek hagyományőrző fesztiválon, ünnepnapokat bemutató művészeti seregszemlén, színjátékos találkozón, de előadóművész produkcióját is megtekintik, valamint tanulmányi kiránduláson és előadássorozaton is részt vesznek. A személyes kontaktus kapcsán új közösségek jönnek létre, alakulnak meg és ezáltal egyben épülnek. Az egészséges életmóddal és az önkéntességgel kapcsolatos ismeretek előadás átadása kapcsán a különböző témakörök kerültek górcső alá: dohányzás, alkohol, drog, egészséges étkezés, testmozgás, önkéntes törvény, lehetőségek itthon és külföldön, önkéntes feladatok. A két intézmény diákjai pályaorientációs foglalkozáson is részt vesznek, ahol az általános továbbtanulási és munkaerő-piaci ismeretek mellett, személyre szabott segítséget is kapnak a saját érdeklődési körüknek megfelelően.

A feldolgozott témakör évközi programjához kapcsolódóan közös nyári bentlakásos program is megrendezésre kerül azon tanulók számára, akik a tanév során folyamatosan részt vesznek a projekt során szervezett programokon és a feladatok elvégzésében. A személyes találkozókon csak a projekt tevékenységeibe is bekapcsolódó tanulók vehetnek részt. Ezen foglalkozások minimum egy tanóra időtartamúak. A tanév során minimum 10 iskolán kívüli tanulmányi, kulturális és szabadidős programok szervezése történik. A konzorcium 16 893 630 Ft- os támogatás keretében valósul meg.

Hajzer Andy