Egy hét a hulladékcsökkentés jegyében
Csere-bere börze:
Célja volt a megunt, kinőtt tárgyak cseréje és adományozás. A megmaradt tárgyakat – főleg ruhanemű – 2 szervezetnek adjuk oda adományként (RÉHE Egyesület és Kistérségi Szociális Központ (ami egyben egy átmeneti otthont is működtet).
Komposztálás az iskolakiskertben
Iskolánkban előző félévben elindult az iskolai kiskert program, ahol a tanulók, kiskerti gyakorlati munkákkal ismerhetik meg a kerti munkákat a „vetéstől az aratásig”. A felsős osztályok közül a 6-7 évfolyamot vontuk be aktívan a feladatok elvégzésébe, elsősorban a technika- életvitel és gyakorlat szaktantárgy kapcsán. Másodsorban a környezetvédelmi szakköröseink végeznek tudományos-felfedezéseket a kiskertben.
A fenti időszakban a technika órákon a komposztálás a kiemelt szerepet kapott, a régi rosszul kezelt (beállt, nem forgatott, homogén) komposztálót szétbontottuk, későbbiekben összerakjuk újra; illetve a helyi önkormányzattól kért használt raklapokból készítettünk egy „iker” komposztálót, melyeket a gyerekek már használatba is vettek.
Hulladékanalízis
Az Európai Hulladékcsökkentési Hét kapcsán szakköröseink az iskolában hulladékanalízist végeztek – amiből látható, hogy tömeg százalékban a – konyhai hulladékokat nem számítva majdnem fele a kidobott komposztálható hulladék. (második legtöbb szemétre kerülő hulladéktípus a papír, majd a műanyag (térfogatban ez jóval tetemesebb mennyiség, mint a komposzt) – azt követi a fém, alumínium hulladék.
Iskola heti hulladéktermelése: 75 kg
Ebből (tömeg százalékban):
Komposzt |
32 % |
Papír |
23 % |
Műanyag |
14 % |
Fém |
1 % |
Maradék |
30 % |
Kijelenthető, hogy ha szelektív hulladékgyűjtés mellett komposztálnának is rendszeresen az iskolában a hulladék mennyisége drasztikusan csökkenthető lenne 30%-ra. Azaz évente kb. 2500 kg hulladékkal kímélhetnénk meg iskolai szinten Föld bolygónkat.
„Csináld magad!” workshop – hulladékból új tárgyak készítése
Újrahasznosítási hét technika órák keretein belül - Nagyon sok hulladék újrahasznosítási ötlet merült fel technika óráink során (fűszertartó, váza, tolltartó, persely, madáretető, játékautó, repülő, játék figurák, tálca, képkeret stb.). Sok esetben az idő és a megfelelő eszköz hiánya akadályozza a használható hasznos tárgyak elkészítését, így csak inkább prototípusok, modellek, makettek készültek többségében, melyek még kifejlesztésre várnak. A legfontosabb, hogy a gyerekek nagyon élvezték a munkát. A „hulladék-hulladéka” az órák során természetesen a technika szaktanterembe kialakított szelektív hulladéktárolókba kerültek.
„Pörgesd fel a kreativitásod!” - újrahasználati verseny
Az iskola és tagintézményei számára meghirdetett verseny, melyben leginkább a technika órákon elkészült újrahasznosított tárgyak versenyeztek. Legközelebb, hogy nagyobb számú pályamű érkezzen be, hamarabb kell hirdetnünk és több időt kell adnunk az elkészítésre.
„Láss a polcok mögé” c. kiállítás
A sok-sok kreatív program mellett sikerrel tudtunk a hétre egy kiállítással is szolgálni az iskola tág közösségének. A „Láss a polcok mögé” c. kiállítás a Magyar Természetvédők Szövetségének és a Bors Alapítvány jóvoltából került az iskolába – mely a tudatos vásárlási szokások kapcsán a hulladékmegelőzzéssel is foglalkozik.
A kiállítás az iskola bejáratánál az aulába lett kihelyezve egy hétre. Hozzá kapcsolódva egy „Környezettudatos TOTÓ” kitöltésével a résztvevők egy versenyben is részt vehettek ahol a nyertesek a küldött és felajánlott kiadványokat a Hét keretében készült vászonszatyrokba tudtuk átadni. A Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata is nagyban segítette munkánkat.
A kiselőadások mellett a kisebb gyerekekkel a Öko Palkó és Panna történeteivel ismerkedhettek meg a nagyobbakkal délutáni foglalkozásokon a küldött társasjátékkal játszottunk – és jól szórakoztunk.
Kulacs és vászontáska festés
A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület jóvoltából a 40 db vászontáska és ugyanennyi kulacs állt rendelkezésünkre ahhoz, hogy miközben dekupázs technikával, textilfilccel, akril festékkel egyénivé varázsoljuk kapott ajándékainkat, beszélgethessünk a hulladékcsökkentés és a mindennapos kulacshasználat illetve a vásárlási szokásaink kapcsolatáról.