Szabolcs megyét is érintő fontos törvényi változtatásokra került sor

 A módosított területfejlesztési törvény kiemelt célkitűzése az összefogottabban, ellenőrzöttebben és költségtakarékosan működő területi közigazgatás megteremtése.

A területfejlesztéssel összefüggő törvénymódosításokról tartott sajtótájékoztatót  Seszták Oszkár az SzSzB Megyei Közgyűlés elnöke és Román István fideszes országgyűlési képviselő 2012. január 12-én a FIDESZ nyíregyházi irodájában.

A megyénket is érintő  fontos törvényi változtatásokra került sor Seszták Oszkár tájékoztatása szerint. A jelenlegi változtatásokkal az 1996-ban elfogadott, és több ízben módosított területfejlesztési-és rendezési törvény módosítása lezárult. A korábbi intézményi struktúrában: kistérségi, megyei, regionális, térségi és központi szinten működő tanácsok feladatai nagymértékben átfedésben álltak. A területi szintek magas száma, az indokolatlan párhuzamosságot, és az alacsony hatékonyságú működést vonták maguk után. Az uniós források elosztásával kapcsolatos döntésekben a területfejlesztési intézményrendszer nem kapott érdemi szerepet, feladatuk csak a pályázatkezelésre korlátozódott. Előfordult, hogy elkezdődött egy fejlesztési program, és menet közben derült ki, hogy hiányzik a megfelelő forrás, és nem lehetett tudni, hogy ezért kik a felelősek.

  2012. januártól a regionális és a kistérségi fejlesztési tanácsok megszűnnek, és a területfejlesztési és –rendezési feladatok egységesen a megyei önkormányzatokhoz kerülnek. A Regionális Fejlesztési Ügynökségek jelenleg tervezési és szervezési feladatokat is ellátnak, ezért 2014-ig a folyamatosság biztosítása érdekében átmenetileg tovább működnek. A megyei önkormányzatok feladata a fejlesztési célok kitűzése, a stratégiák és a tervek kidolgozása. Ez a munka januárban elkezdődött, és 2014-ig az új struktúrának fel kell épülnie. A széleskörű tájékoztatással szeretnék a helyi szellemi kapacitást megmozgatni, hogy az elképzeléseiket beépítve szülessenek meg a jövő fejlesztési tervei. Az ellenzék hatalomkoncentrációval vádolja a kormányt. Ezzel ellentétben arra törekednek, hogy a helyi társadalom nagyobb szerepet kapjon a döntési folyamatokban. A korábbi területi közigazgatásban az akkori ellenzéknek semmilyen szerepe nem volt.

 

 

Román István képviselő  a területi kiegyenlítetlenségek megszüntetését kiemelt feladatként jelölte meg, mert az elmúlt időszakban megyénkben az egy főre eső GDP-érték sajnos nem nőtt, hanem csökkent. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a 8000milliárd uniós keretből az előző kormány nem csak fejlesztési célokat valósított meg. Továbbá cél, hogy a jövőben a területi fejlesztési pályázatok ne Budapesten, hanem helyben szülessenek. A törvény értelmében lehetőség van a sajátos kedvezmények igénybevételét biztosító „szabad vállalkozási zóna” kialakítására. A zónában az önkormányzatok és társulásaik ipari parkokat és fejlesztési egységeket hozhatnak létre, és a befektetők járulék és adókedvezményben részesülhetnek. A 8000milliárdos uniós keret felhasználása még nem zárult le, ezért van esély a munkanélküliség csökkentését célzó tervek megvalósítására. 

 

 Trizner Ágnes