Egy kicsivel kerekebb lett a világ!

Egy éven keresztül folyt a több ezer embert aktívan megmozgató „Így lesz kerek a világ! Ember és természet harmóniában…” kampány, mely lényeges eredményt tud felmutatni: mérhető javulást a helyi természeti értékek megbecsülésében.

 

A kampány Szabolcs-Szatmár-Bereg megye lakosságának szinte teljes körét igyekezett bevonni az ember és a természet közötti kapcsolat harmonikusabbá tételébe. 174.000 látogató találkozott a megye 12 különböző zenei és kulturális fesztiválján felállított jellegzetes, sárga sátorban a helyi természeti értékek megóvásáról, fontosságáról, mindennapi életformánkkal való kapcsolatáról szóló szakmai üzenetekkel. Az ismeretek közvetítését látványos tablók és egy játék segítette, mely igen népszerű volt: több mint ötezren olvasták el a településekre nézve egyedi ismereteket is nyújtó szakmai kiadványt és töltötték ki a hozzá kapcsolt szemléletformáló totót. A legtöbbször zsúfolásig megtelt kampánysátorban a figyelmes olvasók és helyes válaszadók igencsak jól jártak, hiszen természetes alapanyagú és környezetbarát kis értékű ajándékok közül választhattak, ráadásul fődíjként magyar gyártású kerékpárokat, ajándékcsomagokat, ökológiai társasjátékokat és könyveket sorsoltak ki köztük a szervezők.
 
A kampány speciális célcsoportokat is megszólított, így például fiatalok számára testre szabott programok folytak, melynek keretében 18 iskolában 775 tanuló vett részt interaktív előadásokon, és több mint nyolcezren tekintették meg az intézményekben kiállított látványos tablókat. Külön fotó, videó, rajz, vers és mese alkotói pályázat lett meghirdetve 12-24 év közötti diákok számára, amelyre közel 200 tanuló 465 alkotása érkezett be. Ugyanilyen speciális program volt az önkormányzati és civil szervezeti döntéshozók számára szervezett szatmár-beregi buszos tanulmányút, melynek keretében helyi természeti erőforrásokra alapozott sikeres gazdaságfejlesztési programokat és vállalkozásokat ismerhettek meg a résztvevők, a gyakorlatban is megtapasztalva, hogy a helyi természeti adottságokat figyelembe véve és hagyományokra alapozva valóban biztosítható családok megélhetése.
 
Hosszasan lehetne még sorolni az eredményeket, hiszen minden érintett településre készült TV film is, rádiókban és televíziókban 24 különféle reklám szpotot sugároztunk, több mint 300 látványos utcai plakáton és nagyméretű poszteren jelentünk meg, összességében több ezres média megjelenést és milliós nagyságrendű elérést tudhatunk a hátunk mögött, de legfontosabb eredmény azonban mégis az emberek tudásában, szemlétében, tudatosságában és cselekvésében beállt pozitív változás – nyilatkozta Lukács Attila projektvezető. 
 
A programot végigkísérő hatásosság mérés megállapításai szerint a kampány következtében szinte minden vizsgált szempont esetében nőtt azok aránya, akik jelentős mértékűnek ítélik a mindennapi cselekvések (pl. vásárlás, utazás, szabadidő eltöltés) hatását a természeti értékekre, és nőtt azok aránya is, akik szerint a helyi természeti értékek gazdasági és társadalmi jelentősége nagyon jelentős. A program hatására több helyi természeti értéket tudtak felsorolni a megkérdezettek, több környezetbarát cselekvési formát tudtak említeni és fontosabbnak tartották azok megvalósítását személyes életükben. Jelen társadalmi és gazdasági körülmények között különösen figyelemre méltó, hogy fontosságban a legjelentősebb növekedést a helyi termék vásárlása esetében lett mérve, ami lényeges szakmai eredmény – emelte ki a projektvezető.
 
 
*        *        *
További információ:        http://igyleszkerekavilag.hu/ 
Lukács Attila: (20) 342-38-39, lukacsa@zpok.hu
Sutákné Kolos Lívia: (20) 243-53-08, livia@zpok.hu
Fotók:                        Eredeti méretben igényelhetők a fenti elérhetőségeken.
Közösségi oldalunk:         http://www.facebook.com/igyleszkerekavilag