Hogyan jöttek létre a szabadulószobák?

A fővárosban már számtalan szabadulószobás játékot kipróbálhatunk. Vannak gyerekekre kifejlesztett pályák, de a merészebb felnőttek gyilkossági nyomozásban, börtönből való szabadulásban is kipróbálhatják magukat.

 

 

De honnan jött a szabadulószobás játékok ötlete? A válasz megtalálásában az Időcsapda nyújtott segítséget.

Így kezdődött

Ahogy mondani szokták, nincs új a Nap alatt, és ez a szabadulószobák esetében is igaz. Ugyanis nem egy merőben új fajta játéktípusról van szó, de ahhoz, hogy tisztán lássunk, ugorjunk vissza a ‘90-es évek számítógépes világába.

A cybertérben ekkor már népszerűek voltak azok a játékok, melyek egy virtuális világban játszódtak, és a játékosnak helyiségről helyiségre kellett járnia, hogy közelebb kerüljön a kijutáshoz vagy egy bűntény megoldásához. Ezt még az egérrel való klikkeléssel kellett megtenni.

Inspirációból üzleti vállalkozás

A való életbe való áthelyezésre 2007-ig kellett várni. Takao Kato, egy osztálytársát látta meg egy online játék közben, amiben szintén az volt a koncepció, hogy az egérrel kattingatva nyomokat kellett találnia a kiszabaduláshoz. Ezt gondolta tovább Kato, hogy miként tudja a valós életbe átültetni a játékot. Az újragondolás végeredménye pedig az lett, hogy 2007-ben a japán Scrap Entertainment, mint a szabadulószobák atyja, beírta magát a történelembe.

Ezzel nagyjából egyidőben, a tenger másik oldalán, Amerikában a Szilícium-völgyben is elindult egy megszólalásig hasonló ötlet. Csak míg Kato a számítógépes játékokból inspirálódott, addig az amerikaiak Agatha Christie regényeiből merítettek ötletet. Tehát az amerikai játék küldetése során gyilkosságról vagy bűntényről kellett lerántani a leplet.

 

 

Magyarország a szabadulószobák térképén

A hazai áttörés Budapesten 2011-re tehető, amikor az első szabadulószoba (ParaPark) megkezdte a működését. Az ezt követő években egyre-másra jöttek létre a kisebb-nagyobb szabadulószobák Budapesten, ugyanarra a logikai gondolatmenetre építve, amit ma is ismerünk. Korán felismerte a nagyszerű lehetőséget az Időcsapda is, és először a Pszichopata Gyilkos nevű pályával, majd később több másik szabaduló szobával is sikerre vitte a koncepciót.

Mivel a játékok zárt területen folynak, ezért egész évben tudja fogadni a kalandvágyókat, a több szobának köszönhetően akár párhuzamosan is.

A hazai és külföldi fiatalok egyaránt nagyon élvezik ezeket logikai-ügyességi játékokat, ezt felismerve Magyarország vidéki városaiban is megjelent ez a kikapcsolódási lehetőség.

Mit hoz a jövő?

A pandémia ennek a szolgáltatást nyújtó szekciónak is komoly fejtörést okozott. Újra kellett gondolni a játszhatóságot. A fő változás, hogy a játékot kivitték szabadtérre. Általában egy városrészben vagy városnéző sétával egybekötve kell nyomokat keresni és teljesíteni a küldetést. A nagyobb szabadságot az adja, hogy nem kell időpontot foglalni, a társaság bármikor el tudja kezdeni a játékot, ami viszont itt is időre megy. Általában egy minimális internetforgalommal rendelkező telefon szükséges hozzá, és kezdődhet az újabb kaland!