Pörög a hazai e-kereskedelem idén is
Továbbra is meglepő sebességgel növekszik a hazai e-kereskedelem. Új sikerszakmáról beszélhetünk vagy ideiglenes lendületről van szó? Ennek a kérdésnek jártunk utána. Számadatok következnek, amelyek hasznosak lehetnek mindazoknak, akik webáruház indítását tervezgetik.
A hazai online piac gyors növekedéséről számos cikket, elemzést és tanulmányt olvashattunk az utóbbi években, érdemes azonban áttekinteni azokat az adatokat, amelyek a legtöbbet árulják el az online kereskedelemben rejlő potenciálról.
A pandémia előtti éveket 15-20 százalékos növekedési ütem jellemezte, majd a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedés rendkívüli mértékben növelte a webáruházak iránti érdeklődést. Sokan úgy vélték, hogy a tavalyi évben tapasztalt forgalomélénkülés az aktív vásárlói bázis növekedésének tudható be, de ez természetesen nem így volt, hiszen a növekedési plafon rendkívül erősen érezteti a hatását – magyarázza a megkérdezett marketingszakértő.
A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése arról számol be, hogy a 2020-as növekedésben oroszlánrészt vállalt a megrendelési gyakoriság és a kosárérték növekedése is. Előbbi esetében évek óta tartó jelentős növekedési ütemet látunk, a kosárérték azonban csak a tavalyi évben tudott jelentős mértékben nőni. Az idei évben az átlagos megrendelési érték stagnálását látjuk, így ez biztosan nem járul hozzá jelentős mértékben az idei eredményekhez. Nem túlzás kijelenteni, hogy a teljes online piac bővülése elsősorban a vásárlási gyakoriságtól függ. Ezt persze felismerték a nagyobb webáruházak vezetői is, akik egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a vásárlók megtartásának, illetve hűségprogramokkal, állandó leárazásokkal és személyre szabott kedvezményekkel igyekeznek növelni a bevételeiket.
A 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát – tudjuk meg a GKI Digital és az Árukereső közös jelentéséből. Persze a kereskedőket inkább az foglalkoztatja, mi várható az év második felében.
Tudható, hogy a vásárlási főszezon a Black Friday sorozattal veszi kezdetét, majd a karácsonyt megelőző időszakig fokozott fordulatszámon pörög. Ugyanakkor a kisebb volumeneket értékesítő kereskedők egyre keserűbb szájízzel veszik tudomásul, hogy a fekete péntek számukra inkább nehézség, mint lehetőség. Míg a piacvezető áruházak az értékesített volumeneknek köszönhetően jelentős leárazásokat képesek biztosítani, addig a kis webáruházak rosszabb árakkal, esetleg önmaguk által finanszírozott leárazásokkal igyekeznek harcba szállni.
Leggyakrabban azonban inkább kimaradnak a Black Friday őrületből és a partvonalról figyelik a nagyok csatározását.
A megkérdezett marketingszakértő szerint természetes folyamat, hogy a kisebb szereplők egyre inkább telítettnek érzik a hazai piacot, ezért egyre gyakrabban próbálkoznak külföldi piacszerzéssel. Megfelelően megválasztott célpiac esetén a hazai e-kereskedők versenyképessé válhatnak a szomszédos régiókban.
Noha jelentősebb piacszerzésre elsősorban az Extreme Digital esetében látunk példát (lásd: edigital.hr, edigital.bg, stb.), a kisebb szereplők is egyre könnyebben részesülhetnek exportbevételekből. Többek között a július 1-én bevezetett uniós áfaszabály-módosítás is ezt segíti.