Mátészalkán is lesz okoszebra?

Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a Rendőrség tavalyi adatai szerint 2023-ban még mindig több mint 800 gyalogost ütöttek el kijelölt átkelőhelyen, melyből 18 volt halálos kimenetelű, 290-en pedig súlyos sérülést szenvedtek. A Generali tavalyi, reprezentatív kutatása szerint a láthatóbb (okos)zebrák nagyban segítenék az autósokat abban, hogy biztonságosan megálljanak azoknál. Ennek okán a Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén egy szavazás keretei között a lakosság arról dönthet, melyik városban alakítsanak „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A legtöbb online voksot kapó városban az Alapítvány támogatásával innovatív gyalogosvédelmi rendszer, azaz okoszebra épülne ki még a szeptemberi iskolakezdés előtt.

 

 

Fókuszban a gyermekek biztonsága; indul a szavazás

Idén újabb magyar települést tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány a közlekedésbiztonsági kezdeményezésével – az elmúlt években eddig több, mint 60 okoszebra került kialakításra országszerte az alapítvány támogatásával. A Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® projekt célja a gyalogosbiztonság támogatása, valamint a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás. A Generali idén a Közlekedési Kultúra Napja apropóján az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (OBB) együttműködve indít közönségszavazást: a magyar lakosságnak két héten keresztül lehetőségük adódik online megszavazni az általuk legveszélyesebbnek gondolt, iskola közelében elhelyezett gyalogátkelőhelyet 19 városból, ezzel támogatva a gyermekek biztonságát. A veszélyes gyalogátkelőhelyeket tartalmazó listát az OBB adatai alapján állította össze a Generali. Idén többek között Baja, Békéscsaba, Eger, Esztergom, Miskolc, Szekszárd, Szombathely, Sopron, Zalaegerszeg vagy a további 8 városból egy gazdagodhat okoszebrával szeptemberben, várhatóan az új tanév kezdete előtt.

Számottevő változás

A Rendőrség 2023-as adataiból kiderül, hogy a gyalogosokat érintő több mint 2100 baleset 38%-a (812 eset) kijelölt gyalogosátkelőhelyen történt, melyből 18 volt halálos kimenetelű volt. Az összes gyalogos baleset
93%-a (1 989 eset) lakott területen belül-, döntő többségben (65%) nappali, természetes fényviszonyok mellett következett be. Azonban 571 alkalommal éjszaka, működő közvilágítás mellett-, 115 esetben pedig közvilágítás nélküli útszakaszon történt szerencsétlenség, mely bizonyítja, hogy a zebrák láthatóvá tétele kulcsfontosságú mind a gyalogos, mind az autós részére. Ezért a Rendőrség és az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Balesetmegelőzési Bizottság idén a közúti ellenőrzések során, illetve a kommunikációs és prevenciós tevékenysége (tájékoztató, felvilágosító, edukációs programok, kampányok) során kiemelt feladatának tekinti a védtelen közlekedők, köztük a gyalogosok közlekedésbiztonságát.

Az „okoszebra szavazás” tavalyi győztese Mohács volt, ahol a Kossuth Lajos utca 95-97-nél lévő gyalogátkelőhelynél a telepítés előtt az autósok megállási hajlandósága 53%-ot mutatott, míg két héttel utána ez a szám már 62% volt, kettő hónappal később pedig elérte a 66%-ot – mely igazolja az átkelőhely „okossá” alakításának fontosságát és eredményességét.

Látható lépések az okoszebrával

A Generali korábbi reprezentatív kutatásából,­ melyben 18-65 év közötti személyeket kérdeztek a gyalogátkelőhelyek használatát illetően ­az is kiderült, hogy a lakosság 13%-ának számos rossz tapasztalata van a zebráknál, hiszen az autósok ritkán engedik át őket. A 18-29 közötti korosztály szerint az autósok csupán 66%-a figyel arra, hogy megálljon a kijelölt átkelőhelyeken.

A megkérdezett sofőrök azonban úgy vélik, hogy ez a szám azért ilyen magas, mert nehéz észrevenni a közeledő gyalogost. Arra a kérdésre, hogy mivel lehetne ezt szerintük segíteni, 90%-uk említette a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebrával) a szigorúbb szabályozás (82%), valamint a magasabb pénzbírság (79%) mellett. A Generali kutatása rámutatott továbbá arra is, hogy nem csak az autósoknak fontos az észrevehetőbb, feltűnőbb zebra, de a lakosság jelentős részének (89%) is.

Mi az az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

A Generali a Biztonságért Alapítvány arra kéri az embereket, hogy 2024. május 27. 12.00-ig a 19 zebrát tartalmazó listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt. A legtöbb voksot kapott, iskola közelében lévő zebrát pedig a nyár folyamán okossá is alakítják a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával.