45 év vágtatás - Jubileumi Ford Mustang túra

45 év vágtatás - Jubileumi Ford Mustang túra Amerika első számú “pony car-ja” 45 éve gördült le először a gyártósorról. A születésnapot Magyarországon is megünneplik a Mustang rajongók. A Ford-Cruising szervezésében 25 Mustang indul el most szombaton a jubileumi túrára.

 

 

1964 több szempontból is jelentős dátum az amerikai autógyártás történetében. Elkezdődött az “izomautók” kora, hihetetlen mértékben megugrottak az eladások és a Ford egy olyan autóval jelent meg, amely azóta legendává vált. A koncepció egy olyan egyszerű, olcsó, de sportos autó tervezése volt, amely meghódítja a fiatalokat. A Falcon alapjaira épülő Mustang azonnal sikeres lett.

 

Április 17-én hatalmas érdeklődés kerekedett. Az autó hivatalos bemutatásának napján Chicagóban az egyik bizományos ijedtében bezárta bemutatótermét, olyan hatalmas tömeg gyűlt össze. Egy másik Pittsburgh-ből azt jelentette, akkora a tolongás, hogy egyszerűen képtelen a Mustangot lehozni a mosóállványról. Seattle-ben egy cementszállító sofőrje olyannyira rácsodálkozott a kirakatban kiállított autóra, hogy behajtott az üzletbe… A talán legelképesztőbb esetet azonban Texasból jelentették.

 

45 év vágtatás - Jubileumi Ford Mustang túra

 

Garlandben licitálás útján értékesítették az egyetlen példányt. A legtöbbet ígérő férfi ragaszkodott hozzá, hogy az éjszakát a kocsiban tölthesse, nehogy valaki rátegye a kezét a hőn áhított autóra, mielőtt a csekkjét visszaigazolná a bank… A James Bond sorozat készítői még ugyanebben az évben felfigyeltek az új modellre, 1964 őszén a Goldfinger című filmben egy egész világ megismerhette a pony car-t!

 

Gyártásának első három évében több mint másfél millió talált belőle gazdára. A kezdeti “sportos külső, átlagos műszaki tartalom” elvét hamarosan átvette a teljesítmény központúság. Megjelentek azok a modellek, amelyek a magas kompressziójú, akár hétliteres hengerűrtartalmú motorjaiknak köszönhetően akár 390 lóerőt is az aszfaltra szabadítottak. Így a Mustang már a versenypályákon és az utcákon zajló gyorsulási versenyeken is felvehette a versenyt kor olyan nagyágyúival, mint a Dodge Challenger, vagy a Chevrolet Camaro.

 

Az 1973-as első olajválság, valamint az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások átmenetileg véget vetettek a lóerő háborúnak, a Mustang ismét sportos “pónivá” szelídült. A rajongók azonban joggal várták el, hogy a dinamikus külsőhöz megfelelő erő is társuljon, így a V8-as motorok hamarosan visszakerültek az opciós listára.

 

A Mustang 45 éves pályafutása alatt viszonylag kevés, összesen öt teljes modellváltáson esett át, míg 2005-ben visszatért a gyökerekhez, a legendás első generációs Mustangok formavilágát öltöztette modern köntösbe. Túlélte az olajválságokat, változó autóipari trendeket és máig Amerika legnépszerűbb sportkocsija maradt.