Megépül Nyíregyházán a nagykörút hiányzó szakasza

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza MJV polgármestere, dr. Szabó Tünde és dr. Vinnai Győző, a város országgyűlési képviselői február 2-án sajtótájékoztató keretében jelentették be, 2022-ben a Kormány támogatásának köszönhetően, állami beruházás keretében elkezdődnek a nagykörút bezárásának kivitelezési munkálatai.

 

 

A munkaterület átadása 2022. január 27-én megtörtént, a munkavégzés várhatóan 2022. márciusában megkezdődik.
Az útépítés várható befejezése: 2024. I. negyedév

A beruházás keretében a Nyíregyháza, Nagykörút délnyugati szakaszának négysávosítása, a Huszár sort és a Móricz Zsigmond utcát érintő nagykörúti szakasz meglévő, 2x1 sávos részének 2x2 sávosra történő kapacitásbővítése valósul meg.

A nettó 5,6 milliárd forintos beruházás történelmi jelentőségű a nyíregyháziak számára, hiszen már az 1960-as években az Északi Alközpont tervezésekor előirányozták, hogy épüljön az Árok utca és a Marx tér közötti szakaszon nagykörút. (Kelet-Magyarország 1965. július 20., 1966. január 26.)
A nagykörút megépülésére végül csaknem 20 esztendőt kellett várnia a lakosságnak. 1982. októberében arról szóltak a híradások, hogy már csak a Vasútállomástól, a Móricz Zsigmond utcáig tartó szakaszt kell kétsávossá építeni. (Kelet-Magyarország 1982. október 17.)
A nagykörút hiányzó szakaszának megépítésére azonban további 40 évet kellett várni, bár annak megvalósítását az eltelt évtizedek alatt többször megígérték…

Visszatekintés
„… a nagykörút hiányzó szakaszának a megépítése is a város napirendjén szerepel…” (Gyülvészi Tamás főépítész, Kelet-Magyarország 1998. január 15.)
„A nagykörút négysávosítása és teljes rekonstrukciója az idén elfogadásra kerülő településszerkezeti tervben kiemelt helyen szerepel, és az Állami Közútkezelő Kht.-vel folyó tárgyalások során azt kezdeményezzük, hogy még ebben a ciklusban megvalósuljon a kivitelezése.” (dr. Moskovits Károly önkormányzati képviselő, Futár, 2003. december 15.)
„…a nagykörút hiányzó szakaszának építése változatlanul napirenden van…” (Csabai Lászlóné polgármester, Kelet-Magyarország, 2004. január 16.)
„Befejeződhet a nagykörút építése: …Készen vannak a csatlakozó tanulmánytervek, rövidesen megkezdődik az engedélyes tervek készítése is. A tervezési, engedélyezési, közbeszerzési és kivitelezési munkák szoros ütemterve szerint a megvalósítás megvan 2005-2007-re…” (Gazda László, a Megyei Közgyűlés elnöke: Kelet-Magyarország, 2005. január 25.)
„…A legnagyobb gondot azonban a nagykörút Móricz Zsigmond utcai szakasza jelenti…, a városvezetés tárgyalásokat folytat az állami közútkezelő szakembereivel és a kisajátítások miatt érintett MÁV-val is….” (dr. Moskovits Károly önkormányzati képviselő, Nyíregyházi Napló, 2006. április 6.)
„… a program részeként a Tokaji úton és Sóstón fog közúti felüljáró épülni. A napirend keretében tárgyalunk a nagykörút továbbépítéséhez szükséges kisvasúti átrakó áttelepítésének lehetőségeiről is. (Szokol Tibor önkormányzati képviselő, Kelet-Magyarország, 2007. március 16.)

2022-2024.

2022-ben a városvezetés elkötelezettségének és a Kormány támogatásának köszönhetően végre elkezdődhet a nagykörút hiányzó szakaszának megépítése.
A NIF Zrt. beruházásában megvalósul a Nyíregyháza, Nagykörút délnyugati szakasz, a Huszár sort és a Móricz Zsigmond utcát érintő nagykörúti szakasz meglévő 2x1 sávos szakaszának 2x2 sávosra történő kapacitásbővítése 1,2 km hosszan.
Az útpályával párhuzamosan, egy 3,75 m széles gyalog-kerékpárutat is kiépítenek.
Kialakítanak 5 db összehangolt jelzőlámpás, szintbeni csomópontot az alábbi kereszteződésekben:
4. sz főút Budapest – Debrecen - Záhony elsőrendű főút, Debreceni út – Váci Mihály utca csomópontja
Móricz Zsigmond utca – Szarvas utca csomópontja
Móricz Zsigmond utca – Toldi utca csomópontja
Móricz Zsigmond utca – Simai út (3317. j. összekötő út) csomópontja
Huszár sor utca (3317. j. összekötő út) – Damjanich utca csomópontja
Az Érpataki főfolyás főpályás keresztezésében a meglévő 2 db, régi hídszerkezet helyett 2x2 sávos út, járda, gyalog- és kerékpárút, valamint 2 db lakossági utca becsatlakozását is szolgáló, mintegy 423 m2 pályafelületű, közel 60 m szélességű híd létesül.