Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből is érkeztek be környezettudatos alkotások a Hogy érzi magát a Föld? c. országos alkotói pályázatra

Összesen 253 alkotás érkezett be 16 megyéből és Budapestről – továbbá Szerbiából és Szlovákiábó l– az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Hogy érzi magát a Föld? címmel meghirdetettországos kreatív alkotói pályázatára, amelyet a Föld napja alkalmából hirdetett meg az intézmény Matematikai, Természettudományi és Informatikai Tanszéke.Az eredményhirdetés szeptember hónapban várható.

 

 

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolakiemelten fontos témaként kezeli a fenntarthatóság kérdését, valamint a környezet- és teremtésvédelmet a pedagógusképzés területén is. Ezért a főiskola a Föld napjához kapcsolódóannyílt, díjmentesalkotói pályázatot hirdetettaz óvodás korosztálytól a felsőoktatásban tanuló diákokig, a következő témákban: „Lakóhelyünk, a Föld”; „AFöld – élet”; „Milyennek szeretnéd látni a Földet 50 év múlva?”.Az országos pályázatraöt korcsoportban: óvodás, alsó és felső tagozatos általános iskolás, középiskolás és felsőoktatásban tanulókjelentkezhettek június 15-ig.

Végül összesen 253 alkotás érkezett be 16 megyéből (Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Pest, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Veszprém és Zala) és Budapestről, valamint a határon túlról, Szerbiából és Szlovákiából.Legalább 9 óvoda, 14 általános iskola, egy középiskola és 3 szociális gyermekfoglalkoztató intézmény több osztályából küldtek be változatos pályaműveket, sőt még néhány főiskolás korúfiatal is rászánta az idejét.

A pályamunkák elkészítése során szabadon választható eszközökkel dolgozhattak a diákok, a főiskola kérése csupán az volt, hogy az alkotók törekedjenek a környezettudatosságra, a természetes anyagok alkalmazására.Többen készítettek pár perces kisfilmet, amelyben felvázoltak egyszámukra fontos problémát és tanácsot adtak, milyen gyakorlati lépésekkel lehet jobban odafigyelni környezetünk védelmére.Változatos módon valósították meg ezeket a felvételeket: az egyikben lego alkatrészeket és figurákat használtak fel a történet elmeséléséhez, egy másikban a Hide the Pain Haroldként elhíresült Arató András szerepelt űrhajósként a Föld kizsigereléséért aggódó kisfilmben, amelyben elutazott volna a másik Földre – a film csattanója, hogy sajnos nincs másik Földünk.

Akadt, akiegy rossz álom képét használta fel „ébresztő történésként”, de volt, aki kreatívan és az egyszerűség híveként egy Földként kifestett kerámiatálat és papírrajzokat használt fel a környezettudatosság szemléltetéséhez. Számos iskolás rajz vagy festmény formájában mutatta be a Földet, detöbb installáció érkezett be ötletesen átalakított hungarocell, tojástartó, WC-papír guriga, karton, krepp-papír, vattakorong, műanyag palack, vagy éppen virágszirmok alkalmazásával is. Olyan pályázó is akadt, aki inkábbverset írt a Föld helyzetéről. Nem csak az alkotások kivitelezése, dea témái is széleskörűek voltak: a túlzott, pazarló vízfogyasztástól és műanyaghasználattól a méheken és élővilágon át a klíma- és időjárásváltozásig.

 

 

„Öröm volt látni a sokbeérkezőkreatív és ötletes pályázatot, az óvodások, tanulók különböző szemszögből és más-más felhasznált anyaggal jelenítették meg, mit tudnak tenni – és mire biztatnának másokat is – Földünkés környezetünk védelme, valamint a fenntartható és fenntartandó fejlődés érdekében. A pályamunkák alapján egyértelműen látszik, hogy már az egészen kicsik is rendkívüli módon tisztában vannak a Földünket érintő kihívásokkal.”– emelte ki dr. Gloviczki Zoltán, a főiskola rektora.

A zsűri az értékelés során figyelembe veszi, hogy az adott pályázó mennyire tartotta a téma kereteit, illetve, hogy környezetbarát technikával valósította-e meg a pályamunka kivitelezését.Korcsoportonként az első 3 helyezést díjazzák, az eredményeket szeptemberben hirdetik ki. A helyezést elért pályázók alkotásaiból, valamint további kiválasztott művekből az Apor Vilmos Katolikus Főiskola kiállítást szervez.